VIJF TRENDS DIE DE TOEKOMST VAN DE LEASEAUTO BEPALEN
De markt voor leaseauto’s verandert snel. Standaardoplossingen voldoen niet meer, want flexibiliteit is het nieuwe toverwoord. En de elektrische auto is niet te stoppen. Vijf trends op een rij.
1. Van vast naar flexibel
‘Steeds meer bedrijven bieden hun medewerkers een mobiliteitsoplossing aan, in plaats van een vaste leaseauto’, zegt Dick Bakker, algemeen directeur voor het segment midden- en kleinbedrijven bij Arval. Met een wagenpark van circa 35.000 auto’s is Arval een van de grotere aanbieders op de Nederlandse leaseautomarkt. Die mobiliteitsoplossing houdt in dat een medewerker van zijn baas een vast bedrag per maand krijgt voor zijn mobiliteit, bijvoorbeeld EUR 800,00. Daarmee regelt de medewerker zelf hoe hij zich vervoert. Met zijn eigen auto, met een leaseauto, per openbaar vervoer of met een vouwfiets bijvoorbeeld. Combinaties zijn ook mogelijk. Arval Mobility Link is een uitstekend platform om dit te administreren.
Werkgevers die een leaseauto aanbieden, willen anno 2017 flexibiliteit. Dat betekent: geen langjarige contracten, maar Short-Term Rental (maximaal een maand) of Mid-Term Rental (maximaal twee jaar). Die trend is een resultaat van de huidige economie, waarin veel mensen op projectbasis of tijdelijk contract werken. Ook Car Sharing, al dan niet aangeboden door de werkgever, wint terrein. De werknemer reserveert een auto via een app, die automatisch de administratieve taken verwerkt. Bakker: ‘Opvallend is dat wij binnen het midden- en kleinbedrijf steeds vaker rechtstreeks zaken doen met de gebruiker van de auto. Dat kan een zzp’er zijn, maar ook een werknemer in loondienst.’
2. Van merk naar klasse
De kieskeurige klant die alleen dat ene merk wil, van dat type en die kleur, is op zijn retour. Mkb’ers en eenpitters kiezen nu meer op rationele gronden. Bakker: ‘De auto moet schoon, zuinig, niet te duur, veilig en betrouwbaar zijn. Dat zijn de actuele criteria. Het exacte merk is van secundair belang. Dat betekent dat wij ons aanbod nu meer inrichten op een klasse, en minder op een merk.’
3. Hybride wordt elektrisch
Stationwagens en mpv’s blijven onverminderd populair. Airconditioning, navigatie en bluetooth zijn inmiddels standaardvoorzieningen voor een doorsnee leaseauto. Hybrideauto’s raken uit de gratie, omdat de fiscale voordelen voor nieuwe hybrideauto’s per 1 januari 2017 zijn verdwenen. Voor jong gebruikte leaseauto’s geldt nu veelal het oude fiscale regime. Volledig elektrische auto’s worden meer en meer als alternatief ingezet voor de hybrideauto’s.
4. Meer mogelijk met elektrisch
Volledig elektrische auto’s hebben de toekomst. Dat komt onder meer door het fiscale voordeel: per 1 januari geldt voor deze auto’s een bijtelling van slechts 4 %, terwijl alle andere personenwagens 22% moeten noteren. Verder speelt mee dat elektrische auto’s steeds aantrekkelijker worden voor de gebruiker. Er komen meer oplaadpunten, die ook sneller opladen. En de actieradius van de nieuwe elektrische auto neemt toe, tot minimaal 300 kilometer. Bakker: ‘Dat trekt veel automobilisten over de streep.’ Daarnaast speelt mee dat de overheid fabrikanten beboet als hun assortiment gemiddeld teveel CO2-uitstoot. En dat meer steden boetes gaan uitdelen voor te vervuilende auto’s.
5. Van anoniem naar inzichtelijk
In 2017 wordt een groeiend aantal nieuwe auto’s uitgerust met software. Zo’n applicatie registreert waar iemand zakelijk rijdt, hoe snel, hoe zuinig, hoe veilig, enzovoort. Het maakt de administratie van leaseauto’s eenvoudiger. Bovendien geeft het gebruikers en eigenaren inzicht in rijgedrag, noodzakelijk onderhoud en dergelijke. Bakker: ‘Wij experimenteren daar momenteel mee. De mogelijkheden zijn enorm, maar wij willen een goed evenwicht tussen functionaliteit en privacy.’