Sinds 1 februari 2021 heeft Arval Nederland een nieuw directielid: Eline Kaai. Zij is van start gegaan als Global Director Operations (voorheen: Directeur Operations). We vroegen haar om iets meer over zichzelf te vertellen en op haar eerste dagen bij Arval te reflecteren.
Wie is Eline Kaai?
“Wat zal ik eens over mezelf vertellen? Ik ben Eline Kaai en ik woon met veel plezier in Haarlem. Haarlem ligt lekker centraal gelegen tussen het strand en het buitenleven en aan de andere kant Amsterdam. Ik ben namelijk echt een buitenmens. Het liefst ben ik buiten om te bewegen en anders ga ik naar de sportschool, bijvoorbeeld voor Pilates.” Daarnaast is ze op autogebied vooral liefhebber van klassiek en youngtimers. “Ik vind de modellen van vroeger veel mooier, maar duurzaamheid vind ik uiteindelijk minstens zo belangrijk. Daarom rijd ik toch in een volledig elektrische IONIQ.”
Daarnaast vertelt ze dat ze sinds de Corona-lockdowns koken steeds meer als een hobby ziet. “Ik heb een tijdje in Japan gewoond, en mijn man in Vietnam. Vroeger kookte hij altijd de lekkerste Aziatische en Midden-Oosterse gerechten voor mij en onze drie kinderen, maar helaas gaat hij de afgelopen jaren vaak naar het buitenland. Het was daarom ook maar eens tijd dat ik zelf goed leerde koken. Ook voor onze tweeling van 16 en onze jongste vind ik het belangrijk dat zij wat lekkers voor zichzelf kunnen klaarmaken.”
Wat deed je hiervoor?
"Ik heb eerder in diverse functies bij LeasePlan, als Operations Director bij Business Lease en tenslotte als General Manager bij Terberg Business Mobility gewerkt." De afgelopen jaren was zij onder andere betrokken bij de fusie tussen Terberg en Business Lease. “Een leerzame periode” volgens Eline. “Het is voor een leasemaatschappij op dit moment belangrijk om veel meer op data gericht en vanuit een breed begrip van mobiliteit naar de eigen producten en processen te kijken.” De hele sector staat volgens haar voor dezelfde uitdaging om een nieuw verdienmodel te bereiken. “Minder auto’s, maar daarvoor moet iets anders in de plaats komen. Het is wat dat betreft een fascinerende periode.”
Waarom je keuze voor Arval?
“Ik zie Arval als het beste jongetje van de klas op gebied van klanttevredenheid, zowel voor de zakelijke klant als de berijder. Daarmee is Arval in een veel betere positie om de draai naar duurzaamheid en een breed mobiliteitsaanbod te maken.” Agile denken en werken speelt daar wat haar betreft een grote rol in. “Eigenlijk werken de accountteams van Arval al op een Agile manier, zonder dit bewust zo in te richten. Het flexibel inspelen op de veranderende vraag van klanten zit daarmee in het DNA van de organisatie verweven. Maar dat moet nog meer naar voren. Daar draag ik de komende tijd graag aan bij.”
Daarnaast was de nadruk op verduurzaming een belangrijke motivatie om voor Arval te kiezen. “Ik ben er bewust mee bezig: hoe kan ik een gezonde planeet voor mijn kinderen en hun kinderen achterlaten? Daarom wil ik binnen mijn cirkel van beïnvloeding doen wat ik kan.” Over haar eerste week bij Arval zegt ze: “Mijn eerste ervaringen zijn super positief, Arval-mensen zijn oprechte en prettige mensen. Ik heb een warm welkom gekregen en merk de nadruk op klantgerichtheid. Dat is denk ik een erg groot asset, ook al wordt dat nog niet door iedereen gerealiseerd.”
Wat wil je bij Operations gaan bereiken?
“Ik wil dat Operations zijn toegevoegde waarde voor zich gaat laten werken. Operations zit bij de omschakeling naar een breed mobiliteitsaanbod ten onrechte wat op de achtergrond. Het is juist de motor van de organisatie en zit vol met kennis en kunde. Je zou kunnen zeggen: Operations was altijd een ICE [verbrandingsmotor], maar het moet over naar elektrisch. Operations moet verder digitaliseren. De manier van denken en doen is net als een verbrandingsmotor heel robuust en je kunt er altijd van op aan, maar we moeten toch echt van onszelf een moderne EV maken. Gelukkig zie ik Arval in een bijzonder goede positie om dat voor elkaar te krijgen.”