Schade & Verzekering

Om je goed te kunnen helpen willen we graag eerst van je weten wat voor schade je hebt. Ruitschade hoef je namelijk niet bij ons te melden, die kun je gelijk laten repareren. Andere schades meld je gemakkelijk via onze website. 

Na het melden van je schade kun je direct een afspraak inplannen bij een van onze schadeherstellers. Meld je schade ook als je deze niet wilt laten herstellen.

Schade melden

Plan hier je ruitherstel

 

Veelgestelde vragen over schade

Wat moet ik doen bij schade?

Meld schade altijd zo snel mogelijk bij Arval. Dit kan in de My Arval Mobile app, via My Arval of via onze digitale collega Arvy

Is er een tegenpartij? Vul samen een schadeformulier in via mobielschademelden.nl. Upload je formulier hier

Neem bij vandalisme, inbraak, diefstal of schade waarbij de tegenpartij doorgereden is, noteer naam- en adres van de getuigen, maak - als dit mogelijk is - een foto van de situatie met de schade aan de auto en neem meteen contact op met Arval. Dit kan discussie voorkomen.


Ik heb schade toegebracht aan een tegenpartij en mijn auto heeft geen schade. Wat moet ik doen?

Omdat er een tegenpartij bij betrokken is, hebben we een schadeformulier nodig. Ook al heeft onze auto geen schade. Het formullier kan je invullen via mobielschademelden.nl of op papier. Wij handelen de schade af met de verzekering van de tegenpartij.


Het interieur van mijn auto is beschadigd. Moet ik dit melden?

Meld schade altijd zo snel mogelijk bij Arval via het formulier Schade Melden of via de MyArval-omgeving. Het kan ook via onze digitale collega Arvy, die vind je bovenaan deze pagina. 


Ik lever mijn auto binnenkort in en er zit(ten) schade(s) op mijn auto. Wat gebeurt hiermee?

Als je een Arval-auto inlevert, bekijk dan zeker de inleverhandleiding. Hierin staat stap voor stap wat je moet doen als je de auto inlevert. Deze handleiding is te vinden in de My Arval Mobile app bij Mijn auto en op My Arval / Communicatie.


Moet ik betalen voor een schade?

In de regel geldt voor iedere niet verhaalbare schade een eigen risico, ook voor ruit- en bandschades. In de autoregeling staat of deze kosten voor jouw rekening zijn of dat jouw werkgever deze betaalt.


Waar wordt de schade aan mijn auto hersteld?

Een erkend schadeherstelbedrijf, ruitspecialist en/of een bandenspecialist herstelt de schade. De dichtstbijzijnde servicepartner vind je op de kaart in de My Arval Mobile app en op My Arval Selecteer op 'schadeherstel'.


Mijn auto is hersteld na een schade. Hoor ik daar nog iets van?

Arval brengt je hoogte van de uitgevoerde werkzaamheden. Details over elke schade kun je ook altijd terugvinden in de My Arval Mobile app en op My Arval.


Ik ben in het buitenland en heb een schade maar mijn auto is nog rijdbaar. Wat nu?

Meld schade altijd zo snel mogelijk bij Arval. Dit kan in de My Arval Mobile app, via My Arval of via onze digitale collega Arvy. Wij helpen je verder en zorgen ervoor dat het nodige geregeld wordt voor als je weer terug bent in Nederland.


Er is ingebroken in mijn auto. Wat moet ik doen?

Neem gelijk contact op met Arval. Wij helpen je verder en zorgen ervoor dat alles geregeld wordt met eventueel een noodruit en/of schadeherstel.


Hoe voorkom ik een inbraak?

Parkeer op goed verlichte plaatsen en laat zien dat er niets te halen valt. Zelfs als apparaten uit staan, geven ze een signaal af. Neem dus altijd een laptop, tablet, telefoon, tas en/of jas mee. De eerste plaatsen waar een inbreker zoekt, zijn in het dashboardkastje, onder de stoelen en/of in de kofferruimte.


Er is ingebroken in mijn auto en ook mijn persoonlijke spullen zijn uit de auto gestolen. Wat moet ik doen?

Arval is niet verantwoordelijk voor persoonlijke spullen/of eigendommen van uw werkgever. Wij verzoeken je vriendelijk contact op te nemen met je eigen inboedelverzekering of de verzekering van jouw werkgever.


Hoe regel ik vervangend vervoer?

Als het noodzakelijk is, regelt het schadeherstelbedrijf een vervangende auto. Het kan zijn dat jouw werkgever toestemming moet geven of wil dat de vervangende auto een klasse kleiner is dan je leaseauto. De gemaakte afspraken vind je in de richtlijnen die je van Arval hebt ontvangen. Deze staan bij de gearchiveerde berichten in de My Arval Mobile app en op My Arval.


Waar kan ik een schadeaangifteformulier aanvragen?

Je kunt een schadeformulier online invullen via de site mobielschademelden.nl. Je kunt ook een schadeformulier downloaden via arval.nl/schadeaangifteformulier en upload het ingevulde formulier via de website.


Ik heb geen verzekeringsbewijs. Waar kan ik die vinden / aanvragen?

Het verzekeringsbewijs (groene kaart) is niet meer verplicht in ieder land, toch is het handig om altijd het(digitale) verzekeringsbewijs bij de hand te hebben. Daarom vind je die in de My Arval Mobile app.

Heeft jouw werkgever de auto niet via Arval verzekerd, dan krijg je het verzekeringsbewijs via de verzekeraar van jouw werkgever.


Ik heb een verzekeringsbewijs nodig voor mijn caravan of aanhanger. Hoe regel ik dat?

Het WA-risico van je caravan of aanhanger is in gekoppelde toestand of wanneer nog niet veilig buiten het verkeer tot stilstand gebracht gedekt op de WA-dekking van jouw auto. Voor een caravan of aanhanger met een eigen kenteken is een apart verzekeringsbewijs nodig. Klik hier voor het aanvragen van het verzekeringsbewijs. Het verzekeringsbewijs wordt binnen één werkdag verstuurd.

Heeft jouw werkgever de auto niet via Arval verzekerd, vraag dan het verzekeringsbewijs aan bij de verzekeraar van jouw werkgever.


Wie mag er in mijn auto rijden?

Iedereen met een naar Nederlands recht geldig voor het motorrijtuig wettelijk voorgeschreven rijbewijs (voor het besturen van het motorrijtuig) mag de auto besturen. Het kan zijn dat je hier met jouw werkgever afwijkende afspraken over hebt gemaakt. Check daarom altijd jouw autoregeling om te zien wat is toegestaan.


Wat moet ik doen bij schade of pech in het buitenland en mijn auto is niet rijdbaar. Wat nu?

Neem gelijk contact op met Arval. Wij helpen je graag verder en zorgen ervoor dat alles geregeld wordt.


Ik wil graag terecht bij een ander schadebedrijf dan voorgesteld, waar mag ik terecht?

Een erkend schadeherstelbedrijf, ruitspecialist en/of een bandenspecialist herstelt de schade. De dichtstbijzijnde servicepartner vind je op de kaart in de My Arval Mobile app en op My Arval Selecteer op 'schadeherstel'. Je hoeft ons niet te informeren om een afspraak te maken bij een van deze partners.


Wat doe ik bij een ster of scheur in mijn voorruit?

Een sterretje of een barst? Maak direct een afspraak maken bij een van onze ruitherstellers

Natuurlijk kunt je ook de real time zoekfunctie gebruiken in de My Arval Mobile app of het dichtstbijzijnde adres zoeken op My Arval Filter op 'ruitreparatie'.

Houd er rekening mee dat, afhankelijk van de gemaakt afspraken met uw werkgever, er een eigen risico van toepassing kan zijn. Wilt u meer weten over het eigen risico neem gerust contact op met onze digitale collega Arvy.


Wanneer wordt een eigen risico belast?

Bij elke schade aan de leaseauto wordt een eigen risico belast, tenzij de schade verhaald kan worden op een tegenpartij. De hoogte van het eigen risico en mogelijke uitzonderingen zijn afhankelijk van de gemaakte afspraken met uw werkgever. Wilt u meer weten over het eigen risico neem gerust contact op met onze digitale collega Arvy.


Lease je exclusief vervangend vervoer en heb je een verhaalbare schade?

Kosten die gemaakt worden voor vervangend vervoer worden bij leaseauto’s niet geclaimd bij de tegenpartij. De verzekeraar claimt bedrijfsschade, dit betreft de stilstandsduur van het voertuig. Wij mogen deze kosten niet claimen, dit is een onderlinge afspraak tussen de VNA en alle leasemaatschappijen.  

Heb je een contract afgesloten exclusief vervangend vervoer, is de schade verhaalbaar en zijn alle kosten van het vervangend vervoer bij je in rekening gebracht? Dan kun je direct een mail sturen naar insurance@arval.nl. Wij kunnen je, indien de schade volledig is verhaald, tegemoet komen met de bedrijfsschade. Let op, de hoogte van de bedrijfsschade staat niet gelijk aan de kosten van het vervangend vervoer. Je krijgt daarom niet de volledige kosten vergoed.


Hoe vraag ik een schadeoverzicht aan?

Op het schadeoverzicht worden alle Arval leaseauto's meegenomen, tot maximaal 10 jaar terug. Wij verstrekken geen schadeoverzicht voor kortlopende contracten en huurauto's. Daarnaast verstrekken wij deze ook niet voor leaseperiodes korter dan 1 jaar. Het schadeoverzicht kan pas worden afgegeven na het inleveren van het voertuig en na beëindiging van het leasecontract.

Je kunt hier het schadeoverzicht aanvragen.