Arval Mobility Pass

Arval BNP Paribas: Huurauto’s stijgen in populariteit als mobiliteitsoplossing bij Nederlandse bedrijven

Mobiliteit 27 Aug 2024 , door
Arval

Alternatieve mobiliteitsoplossingen gewilde arbeidsvoorwaarde voor nieuwe medewerkers

Houten, 27 augustus 2024 – Bij drie op de tien (30%) Nederlandse bedrijven is de huurauto voor korte of middellange termijn de populairste mobiliteitsoplossing. Dit is een stijging van dertien punten vergeleken met vorig jaar. Het aanbieden van openbaar vervoer (OV) staat met 25 procent op de tweede plek en het delen of leasen van fietsen op de derde plek (24%). Dit blijkt uit de Arval Mobility Observatory Mobility & Fleet Barometer 2024. Deze jaarlijkse survey, uitgevoerd door Ipsos onder 8.605 bedrijven wereldwijd, waaronder 300 in Nederland, biedt waardevolle inzichten in de trends binnen de Nederlandse mobiliteitssector.

Het meest opvallende is de groeiende interesse in huurauto’s voor korte (1 dag tot een maand) of middellange (1 maand tot 24 maanden) termijn en daarmee de meest gebruikte mobiliteitsoplossing. Veel bedrijven maken hier al gebruik van (30%) en de trend is dat dit aandeel blijft groeien. Maar liefst 39 procent overweegt dit binnen de komende drie jaar aan te bieden. Ook het delen of leasen van fietsen wordt steeds aantrekkelijker. Zeker 37 procent van de bedrijven verwacht dit binnen drie jaar aan te bieden. Een aanzienlijke stijging ten opzichte van 2022, toen slechts 21 procent van de bedrijven aangaven dit te verwachten. Hiermee loopt Nederland ver voor op het Europese gemiddelde van 31 procent.

MVO-beleid en HR-behoefte meest leidend voor mobiliteitsoplossingen

Momenteel hebben negen op de tien Nederlandse bedrijven (88%) minstens één mobiliteitsoplossing ingevoerd, wat boven het Europese gemiddelde van 79 procent ligt. Dit laat zien dat mobiliteitsoplossingen vaker worden geïmplementeerd in Nederlandse bedrijven dan in de rest van Europa. Twee op de vijf (39%) ondervraagden voeren een mobiliteitsoplossing in of overwegen dit vanwege redenen die samenhangen met het MVO-beleid, een aanzienlijke verbetering vergeleken met vorig jaar (27%). Een even grote groep (38%) doet dit vanwege HR-gerelateerde behoeften, zoals het werven en behouden van werknemers, en 35 procent om de employer branding te verbeteren.

Mobiliteitsbudget neemt gestaag toe

Ondanks dat veel bedrijven mobiliteitsoplossingen bieden, neemt het aanbieden van een mobiliteitsbudget minder snel toe. Bijna een kwart (23%) biedt het momenteel al aan en nog eens 13 procent verwacht dit in de komende drie jaar te doen. De voornaamste motivatie hiervoor is het tegemoetkomen aan de wens van werknemers om meer opties en flexibiliteit met betrekking tot mobiliteit te hebben (35%).

Arjos Bot, Head of Arval Mobility Observatory in Nederland: "De stijgende interesse in huurauto’s valt te verklaren, aangezien deze optie dicht bij de bestaande mobiliteitsoplossing in de buurt komt en een oplossing biedt wanneer de beschikbaarheid van nieuwe auto’s beperkt is. Toch tonen het OV en fietsen het meeste groeipotentieel, dit zien wij onder andere terug op de manier hoe medewerkers hun mobiliteitsbudget inzetten. Vaak kiezen zij voor een fiets, OV, of een combinatie daarvan. Naast dat het duurzamere manieren van reizen zijn, is het financieel ook aantrekkelijker, omdat medewerkers regie hebben over de invulling. Het is positief om te zien dat al een kwart van de Nederlandse bedrijven mobiliteitsbudgetten aanbieden, want het is een trend die past bij de tijd waarin we leven. Ik wil werkgevers dan ook aanmoedigen om met deze mogelijkheden aan de slag te gaan. Er zijn zoveel meer flexibele, vitale en duurzame mobiliteitsoplossingen die aansluiten bij de wensen van medewerkers, met als bijkomend voordeel dat je aantrekkelijker wordt en blijft als werkgever!”

Methodologie

Voor deze onafhankelijke enquête werden tussen 21 augustus 2023 en 13 november 2023 8.605 interviews met besluitvormers van bedrijven afgenomen in 30 landen door onafhankelijk onderzoeksbureau Ipsos. Deelnemers werden telefonisch geworven en geïnterviewd. Het toepassingsgebied bestrijkt 30 landen: Oostenrijk, Duitsland, België, Spanje, Frankrijk, Griekenland, Italië, Luxemburg, Nederland, Polen, Portugal, Verenigd Koninkrijk, Tsjechië, Slowakije, Roemenië, Zwitserland, Finland, Denemarken, Noorwegen, Zweden, Nieuw-Zeeland, Australië, Mexico, Canada, Noord-Amerika, Turkije, Marokko, Chili, Peru en Brazilië. De bedrijven die onder het toepassingsgebied vielen, exploiteerden ten minste één voertuig.

De verdeling van de geïnterviewden was als volgt:

  • 33% waren bedrijven met minder dan 10 werknemers
  • 20% waren bedrijven met 10 tot 99 werknemers
  • 27% waren bedrijven met 100 tot 249/499/999* werknemers (*afhankelijk van de markt)
  • 20% waren bedrijven met 250/500/1000* werknemers of meer (*afhankelijk van de markt)

Over de Arval Mobility Observatory

Het Arval Mobility Observatory wordt algemeen erkend als een gezaghebbend platform voor onderzoek en informatie-uitwisseling in de vloot- en mobiliteitssector. Het is gericht op delen van objectieve en nauwkeurige informatie over de sector en het helpt diverse partijen met het begrijpen van alle ontwikkelingen. Het ondersteunt hen verder bij het navigeren door de groeiende hoeveelheid aan beschikbare mobiliteitsoplossingen.

1) Lijst van mobiliteitsoplossingen:

  • Zakelijk autodelen;
  • Delen van ritten;
  • Delen/Leasen van fietsen (of andere tweewielers);
  • Openbaar vervoer;
  • Mobiliteitsbudget;
  • Een app via de werkgever om mobiliteitsoplossingen te boeken;
  • Private Lease of salarisverrekening;
  • Huurauto voor korte op middellange termijn;
  • Auto of geldelijke vergoeding.
Lees meer toon minder