Overweegt u elektrisch te gaan rijden maar wilt u eerst meer weten? Of denkt u dat elektrisch rijden meer gedoe is dan rijden op diesel of benzine? Dat valt mee! Wij geven u graag antwoord op de meest gestelde vragen over elektrisch rijden.
Hoe groot is het risico dat ik onderweg zonder stroom kom te zitten?
Het is een schrikbeeld: langs de weg stranden met een lege accu. Gelukkig is de kans daarop in Nederland bijzonder laag. Er zijn talloze plekken waar u uw accu kunt opladen. Vaak hoeft u daarvoor niet eens veel geduld te hebben: langs de snelweg kunt u met de meeste elektrische auto’s gebruik maken van snelladers van diverse aanbieders. Daarnaast heeft vrijwel iedere woonplaats een openbaar laadpunt. Dat u nergens in de omgeving een lader kunt vinden is in Nederland vrijwel uitgesloten. In dat opzicht loopt ons land voorop!
Mocht u onderweg voorzien dat uw accu leeg raakt, dan is het dichtstbijzijnde laadpunt in no-time gevonden. Er zijn diverse apps waarmee u kunt zien welke laadpalen er in de buurt zijn en ook of ze op dat moment beschikbaar zijn. Rijdt u een Tesla? Dan is het helemaal eenvoudig. Tesla heeft het eigen netwerk met Superchargers opgenomen in het navigatiesysteem. Bij iedere route berekent de auto of bijladen noodzakelijk is. Is dat het geval, dan stuurt het systeem u automatisch langs een Supercharger.
Kost laden veel tijd?
Laden gaat misschien wel veel sneller dan u denkt. Niet alleen de accu’s zijn de afgelopen jaren een stuk sneller geworden, maar de laders zelf ook. Dubbel voordeel dus: met een snellader kunt u vaak al na zo’n 20 tot 30 minuten weer op weg. En staat uw auto een aantal uren stil, bijvoorbeeld bij kantoor of huis, dan is dat meestal voldoende tijd om deze bij een gewoon oplaadpunt op te laden.
Hoeveel kilometer kan ik rijden met een volle accu?
Het accupakket is de ‘brandstoftank’ van een elektrische auto. Hoe groter de capaciteit van de accu, hoe verder u ermee kunt rijden. De inhoud van de accu wordt aangeduid in kilowattuur (kWh). Om u een idee te geven: met 1 kWh rijdt u gemiddeld zo’n 6 kilometer. Met een accu van 60 kWh hoeft u pas na ongeveer 360 kilometer weer bij te laden. Net als bij een brandstofauto hangt uw verbruik uiteraard wel af van uw rijgedrag en van allerlei omgevings- en weersinvloeden.
Bij de meeste elektrische auto’s kunt u kiezen voor verschillende accu’s, zodat u de capaciteit van de accu kunt afstemmen op uw autogebruik. Hoe groter de capaciteit, hoe duurder. Overweegt u een elektrische auto te gaan rijden, dan is het verstandig om eerst te bepalen hoe ver u moet kunnen rijden op één accu.
Verder raden wij u aan om altijd uw navigatiesysteem in te stellen als u een lange rit maakt. Zo blijft u alert op het aantal kilometers dat u nog te gaan heeft. Plan uw oplaadsessies het liefst vooraf al en zorg dat uw navigatiesysteem op een oplaadpunt afkoerst. Er zijn verschillende apps waarin u kunt zien welke oplaadstations er langs uw route liggen.
Met een elektrische auto naar het buitenland – kan dat wel?
Misschien vraagt het iets meer voorbereiding, maar u kunt prima met uw elektrische auto naar het buitenland. Bijkomend voordeel is dat de auto u bij langere afstanden dwingt tussendoor een iets langere stop te maken, waardoor u zelf ook even kunt opladen. Zo loopt u minder risico op ongelukken door oververmoeidheid en komt u fitter aan op uw bestemming.
Gelukkig zijn er ook in het buitenland volop mogelijkheden om uw auto onderweg op te laden. Met onze laadpas of sleutelhanger kunt u terecht bij een groot internationaal laadnetwerk. Houd er wel rekening mee dat er in het buitenland over het algemeen minder laadpalen zijn dan in Nederland. Gebruik daarom de app van uw laadpasleverancier, zodat u aangesloten Europese laadpunten makkelijk kunt vinden.
Kan ik bij mij voor de deur een laadpaal laten plaatsen?
Het is prettig om een eigen laadpaal te hebben: dat maakt u een stuk minder afhankelijk van het openbare laadnetwerk. Het hangt alleen van uw woonsituatie af wat de mogelijkheden zijn en wat u moet doen om ervoor te zorgen dat er een laadpaal bij uw woning geplaatst kan worden. Hieronder hebben we de verschillende situaties voor u op een rij gezet.
Huurwoning met parkeergelegenheid op eigen grond
Neem contact op met de verhuurder en vraag naar de mogelijkheden. De verhuurder bepaalt namelijk of u bij een parkeerplaats bij uw woning een laadpaal mag laten plaatsen.
Koopwoning met parkeergelegenheid op eigen grond
Over het algemeen is het geen enkel probleem om een privélaadpaal te installeren bij een koopwoning op eigen grond. Bij de aanvraag nemen wij de technische specificaties met u door.
Koopwoning met Vereniging van Eigenaren (VVE)
Heeft u te maken met een Vereniging van Eigenaren (VVE)? Bijvoorbeeld omdat u in een appartementencomplex woont met eigen parkeerplaatsen. Dan kunt u alleen een laadpaal laten plaatsen met toestemming van de VVE. Houd in elk geval rekening met een langere doorlooptijd, omdat er verschillende stappen doorlopen moeten worden. Zo komt de leverancier altijd ter plekke kijken en zijn er meerdere partijen betrokken bij het proces. Bovendien is het soms nodig om extra voorzieningen te treffen in de parkeergarage die data-uitwisseling met het laadpunt mogelijk maken.
Koop- of huurwoning zonder parkeerplaats op eigen grond
Als u alleen openbaar kunt parkeren bij uw woning, kunt u via de gemeente een openbaar laadpunt in de buurt aanvragen. Elke gemeente gaat hier anders mee om. Benader uw eigen gemeente om te vragen naar de mogelijkheden en voorwaarden.
Hoe worden de kosten voor thuisladen vergoed?
Als u thuis een laadpunt heeft laten installeren, dan activeert u dat eerst met uw laadpas. Vervolgens stuurt het laadpunt alle gegevens door die nodig zijn om het stroomverbruik aan huis te kunnen berekenen en aan u terug te betalen. Eenmalig vult u daarvoor uw rekeningnummer en het kWh-tarief in.
Vanaf het moment dat uw laadpunt in gebruik is genomen, wordt elke laadsessie aan uw thuislaadpunt geregistreerd. U betaalt de kosten voor de stroom van het laadpunt zelf aan uw energieleverancier, maar die krijgt u elke maand automatisch van ons terug. Let er wel op dat u uw maandelijkse voorschot aan de energieleverancier op tijd verhoogt, zodat u niet ineens geconfronteerd wordt met een grote naheffing.
Is een elektrische auto nog steeds interessant in de bijtelling?
Helaas gaat de bijtelling voor elektrische auto’s per 1 januari 2020 van 4% naar 8%. In de jaren daarna verdwijnt het voordeel voor elektrisch rijden langzamerhand. Bestel daarom snel uw elektrische auto en profiteer van de lage bijtelling op elektrisch rijden (zolang de voorraad strekt).
Rijdt u uw leaseauto op dit moment alleen zakelijk en betaalt u dus geen bijtelling? Dan is het oppassen geblazen als u nu kiest voor een elektrische auto die u wel privé gaat gebruiken. Maakt u deze switch tijdens een kalenderjaar, dan moet u met terugwerkende kracht ook bijtelling betalen voor uw vorige auto. En dat kan een duur grapje zijn als u eerder een auto reed waarvoor een hoog bijtellingspercentage gold. Gebruikte u uw vorige auto alleen zakelijk? Let er dan op dat u uw nieuwe elektrische auto pas met ingang van het nieuwe kalenderjaar privé gebruikt.