De auto-industrie ondergaat een grote transformatie, waarbij duurzaamheid en efficiëntie steeds belangrijker worden. Met de strengere regels rond CO2-uitstoot in de Europese Unie richten fleetmanagers zich meer dan ooit op kostenbesparing en energie-efficiëntie. Bedrijven versnellen hun stappen richting duurzamere doelen, en hybride motoren die verbrandings- en elektrische kracht combineren, winnen snel terrein op de fleetmarkt. Vooral Plug-in Hybride Elektrische Voertuigen (PHEV) zijn populair, omdat ze een groot bereik combineren met een lagere CO2-uitstoot.
Uit onderzoek blijkt dat er een groot verschil is tussen de testresultaten van de Worldwide Harmonized Light Vehicles Test Procedure (WLTP) en het daadwerkelijke brandstofverbruik van de PHEV’s in de praktijk. Het brandstofverbruik van PHEV’s kan aanzienlijk dichterbij de WLTP-waarden komen, en zelfs lager uitvallen dan dat van conventionele voertuigen, mits ze optimaal worden ingezet met dagelijkse oplaadroutines en verantwoord rijgedrag.
Om de voordelen van PHEV’s volledig te benutten, is het belangrijk dat ze worden gebruikt door bestuurders die dagelijks kunnen opladen en voornamelijk op elektrische stroom rijden. Dit vermindert zowel het brandstofverbruik als de uitstoot, wat essentieel is voor bedrijven die hun duurzaamheidsdoelen willen bereiken. Bij Arval BNP Paribas Group zien we PHEV’s dan ook als een belangrijke schakel in de overgang naar een koolstofvrije zakelijke mobiliteit.
In ons nieuwste whitepaper gaan we dieper in op de rol van PHEV’s in de Europese markt. We delen inzichten uit data-analyse over het werkelijke brandstofverbruik van wagenparken en geven praktisch advies voor wagenparkbeheerders en bestuurders om het gebruik van PHEV’s te optimaliseren.