Hoewel de elektrische auto steeds vaker in het straatbeeld te vinden is, zijn veel mensen nog steeds huiverig om ermee op vakantie te gaan. Dit is nergens voor nodig en dat bewijzen we je graag. Onze consultant Arjos Bot vertelt je meer over de reis in zijn Tesla naar IJsland.
Arjos, fijn dat je meer wilt vertellen over je reis naar IJsland. Ben je vaker met een elektrische auto op vakantie geweest?
“Zeker, sowieso ga ik ieder jaar met mijn gezin en/of met collega’s naar Oostenrijk voor wintersport. Daarnaast gaan we in de zomer vaak naar Zuid-Frankrijk, ook met de elektrische auto. Je hebt wat langer nodig om er te komen, maar we redden het altijd binnen één dag”.
Toch lijkt me een reis naar IJsland wel even iets anders? Hoe heb je je voorbereid?
“Ik rijd al wat langer elektrisch, hierdoor weet waar ik op moet letten. Van tevoren heb ik bekeken welke snellaadpalen er staan en met welke pas(sen) of druppel(s) ik kan laden. Daarnaast heb ik bij wat lokale IJslandse aanbieders een app gedownload en een betaalmogelijkheid geregistreerd (laadpas of creditcard).
Via de apps van Tesla en MTc kan ik zien waar snellaadpalen staan. Hierop heb ik een plan gemaakt en route bepaald. Ik hoef me hier niet op de kilometer nauwkeurig aan te houden, maar omdat ik van tevoren heb gecheckt waar ik kan laden, verklein ik de kans dat ik met een lege accu kom te staan.“
Hoe is het laden je bevallen? Was het gemakkelijk?
“Er zijn op IJsland nóg meer snelladers dan ik van tevoren had gedacht. Ik had al een redelijk overzicht gekregen via de verschillende apps, maar kennelijk staan daar ook een hoop laadpunten niet in. Bij twee laadpunten deed mijn laadpas het niet, maar de creditcard werkte overal. Ik heb dus geen moment stress gehad”. Wel goed om te weten: ik ben niet off-road geweest en heb alleen langs de doorgaande weg geladen. Hier heb ik tijdens mijn voorbereiding rekening mee gehouden.”
Ik kan me voorstellen dat je niet de enige was bij de laadpaal?
“Dat valt mee, ik heb slechts één keer moeten wachten. Dat was op een vrijdagmiddag. Toen leek het wel alsof iedereen uit Reykjavik zijn of haar EV moest opladen om een weekendje weg te gaan. Verder heb ik vooral het laden gecombineerd met iets praktisch. Dus laden tijdens de boodschappen doen of het updaten van mijn socials en door mij gemaakte foto’s opschonen. Houd er rekening mee dat dit alleen lekker werkt als je bij een snellader staat. Een ‘normale’ lader doet er natuurlijk veel langer over.”
Tot slot, hoe was het verbruik van je Tesla?
“Niet geweldig, overall had ik een verbruik van 199 Wh/km. Dat staat gelijk aan 1 op 5. (Per kWh kun je dan 5 kilometer rijden). Hierin is de heen- en terugreis door Duitsland ook meegerekend. Op IJsland zelf heb ik ongeveer 2.000 kilometer gereden en was het verbruik ongeveer 10% lager (181 Wh/km). Dit komt voornamelijk door de lagere snelheden. Al heb ik best veel regen en wind gehad, wat niet optimaal is voor de actieradius. Al was het het allemaal waard. Ik raad iedereen aan een keer een rondreis door IJsland te maken. Zeker met een elektrische auto.”