Prinsjesdag: wat verandert er in 2023

Prinsjesdag 2025: Wat verandert er op het gebied van mobiliteit?

Mobiliteit 18 Sep 2024 , door
Ilse Loodema

Traditiegetrouw werd op de derde dinsdag van september de troonrede voorgelezen en de miljoenennota gepresenteerd. In het kort kunnen we zeggen dat mobiliteit voor iedereen duurder wordt. Daarbij zijn de prikkels om te kiezen voor minder vervuilende auto’s vrijwel volledig verdwenen. Al met al is er een remmend effect op de verdere verduurzaming van mobiliteit in Nederland. De belangrijkste beleidskeuzes die gemaakt zijn met impact op zakelijke mobiliteit lees je in onderstaand artikel.

Bijtelling elektrische auto’s: van 16% naar 17%

Voor elektrische auto's die in 2024 nieuw worden geregistreerd, geldt een bijtellingstarief van 16% over de cataloguswaarde tot €30.000. Dit tarief stijgt in 2025 naar 17% en vanaf 2026 verdwijnt de bijtellingskorting volledig, waarna het reguliere tarief van 22% over de volledige fiscale waarde van toepassing is.

Bpm op bedrijfswagens

Vanaf 1 januari 2025 vervalt de bpm-vrijstelling voor bedrijfswagens. Dat betekent dat ondernemers bpm moeten betalen over hun nieuwe, na 1 januari 2025 geregistreerde, bedrijfswagen. Hoeveel bpm je betaalt voor jouw bedrijfswagen hangt af van de CO2-uitstoot. Exacte bedragen zijn nog niet bekend, eerder is €66,91 per gram CO2-uitstoot gecommuniceerd. Dit bedrag zal naar verwachting nog geïndexeerd worden. 

Bpm op personenauto’s

De bpm-vrijstelling voor emissieloze auto’s, zoals elektrische auto’s, geldt tot en met 2024. Vanaf 1 januari 2025 vervalt deze vrijstelling en wordt het vaste deel van de bpm, naar verwachting, met €200 verhoogd. Het variabele deel blijft afhankelijk van de CO2-uitstoot.

Motorrijtuigbelastingen 2025 (MRB)

Elektrische auto’s

De korting op de MRB voor elektrische auto’s blijft in 2025 nog 75%, maar wordt vanaf 2026 verlaagd naar 25%. Na 2030 wordt de korting op MRB voor elektrische auto’s volledig afgebouwd.

Plug-in hybrides

Tot 2025 krijgen eigenaren van plug-in hybrides (PHEV's) 50% korting op de motorrijtuigenbelasting (MRB). Vanaf 2025 wordt dit verlaagd naar 25%, vanaf 2026 vervalt de korting volledig.

SEBA-subsidie stopt in 2025

De SEBA-subsidie voor elektrische bedrijfswagens stopt na 2024. Tot het einde van dit jaar kun je nog maximaal €5.000 subsidie ontvangen voor de aankoop of lease van een nieuwe elektrische bestelwagen. Deze regeling is bedoeld voor nieuwe, nog niet-geregistreerde elektrische bedrijfswagens in de voertuigcategorieën N1 en N2 (tot 4.250 kg).

Stijgende kosten voor openbaar vervoer

In 2025 stijgen de prijzen voor het openbaar vervoer verder door inflatie, hogere energiekosten en nieuwe cao-afspraken. Tarieven voor treinkaartjes stijgen naar verwachting met gemiddeld 6%. Dit kan van invloed zijn op de mobiliteitskeuzes van jouw werknemers.

Zero-emissiezones vanaf 2025

Gemeenten mogen vanaf 2025 zero-emissiezones aanwijzen waar vervuilende bestelbussen en vrachtwagens niet langer welkom zijn. Inmiddels hebben 29 gemeenten een besluit tot invoering van een zero-emissiezone genomen of doen daar onderzoek naar. De ingangsdatum van deze zone kan per gemeente verschillen. Actuele informatie vind je op de website opwegnaarzes.nl. Zorg dat jouw wagenpark voorbereid is op deze veranderingen.

Advies voor jouw wagenpark?

We begrijpen dat de veranderingen die op Prinsjesdag zijn aangekondigd vragen kunnen oproepen over de impact op jouw mobiliteit of wagenpark. Heb je vragen over een specifiek onderwerp? Neem dan contact op met jouw business manager.

Lees meer toon minder