zakelijke-lease

In gesprek met de experts van Arval Pro

Bedrijfswagens 2 Aug 2024 , door
Ilse Loodema

Bedrijfswagens zijn een belangrijk onderdeel van het dagelijkse verkeer, vooral in en rondom steden. De komende weken duiken we dieper in de wereld van bedrijfswagens en bespreken we relevante onderwerpen. We vertellen je meer over de zero-emissie zones, de veranderende regelgeving voor dieselvoertuigen, de opkomst van occasion lease en de mogelijkheden van alternatieve vervoersmiddelen. In deze eerste blog spreken we met de experts van het Arval Pro bedrijfswagenteam. 
 

Kun je jezelf kort voorstellen en je rol binnen Arval toelichten?

Bjorn
Björn Schouten, 16 jaar werkzaam bij Arval als senior accountmanager bedrijfswagens. Voor Arval heb ik bij een aantal bestelwagendealers gewerkt en hier op diverse gebieden ervaring opgedaan over bestelwagens, op- en ombouwen, RDW keuringen, inrichtingen, wet- en regelgeving op het gebied van bestelwagens. Vanuit deze dealers werkte ik ook veel samen met leasemaatschappijen en uiteindelijk heb ik de overstap gemaakt vanuit het dealerbedrijf naar Arval. Met alle ervaring die ik bij het dealerbedrijf heb opgedaan weet ik hoe de processen daar lopen en kan ik dit heel goed gebruiken om klanten te begeleiden naar een nieuwe bestelwagen met inrichting, belettering, koeling, op- en ombouwen, enzovoort.  

Kayleigh
Ik ben Kayleigh Linschoten, accountmanager op team Bedrijfswagens en ben hier inmiddels 3,5 jaar werkzaam. Mijn verantwoordelijkheid ligt bij het in beheer hebben en adviseren van een aantal grotere bedrijfswagenklanten.
Bij elk van deze klanten hebben we uitdagingen, denk aan elektrificatie, stilstand op onderhoud/reparatie, schadeherstel en vervangend vervoer. Elke dag voldoende te doen dus!

arval pro

Waar zijn jullie als team van Arval Pro verantwoordelijk voor? 

Bjorn
Binnen het team van Arval Pro doen wij het klantbeheer voor klanten met een aandeel van meer dan 50% bestelwagens in de vloot of een kleiner aandeel, maar dan vaak speciaal gebouwde of ingerichte bestelwagen. Daarnaast ondersteunen wij de collega accountmanagers van de andere teams als zij vraagstukken bij hun klanten hebben over bestelwagens. Dit kan zijn over allerlei onderwerpen zoals welke auto moet ik selecteren in ons offertesysteem tot een klant die voor het eerst een bestelwagen gaat aanschaffen en wij hen begeleiden door het volledige keuzeproces en alle bestaande mogelijkheden. Ook alle vraagstukken die hier tussenin liggen komen voorbij. 

Kayleigh 
Op team Bedrijfswagens zijn wij verantwoordelijk voor het beheer van onze klanten, echter met name het meedenken met de punten waar zij tegenaan lopen is van belang; er gebeurt momenteel natuurlijk veel in de bedrijfswagenwereld, denk bijvoorbeeld aan:

  • Het vervallen van de BPM-vrijstelling per 1 januari 2025 voor bedrijfswagens op fossiele brandstof. 
  • De zero-emissie zones vanaf 1-1-2025
  • De SEBA  subsidie welke in 2024 voor het laatst beschikbaar gesteld wordt.

Voor een deel van onze klanten is het momenteel nog lastig om over te gaan op elektrische bedrijfswagens door; een beperkte actieradius, onvoldoende laadvermogen (in kg), grote afstanden die afgelegd moeten worden, e.d.

 

Wat zijn momenteel de grootste trends die je ziet in de markt voor bedrijfswagens? 

Bjorn 
Er worden op dit moment veel nieuwe auto’s besteld door klanten met zowel een dieselmotor, omdat er vanaf 1 januari 2025 BPM betaald moet gaan worden, als met zero emissie aandrijving, omdat er dit jaar nog SEBA-subsidie van toepassing is en volgend jaar niet meer. Daarnaast vragen alle klanten naar auto’s met een actieradius van bijvoorbeeld meer dan 500 km, terwijl dit soort bestelauto’s in de markt nog niet te krijgen zijn of alternatieve oplossingen voor de diesel bestelwagen.  

Kayleigh 
Door de schaarste aan productieplekken in 2024 (incl. levering in 2024 i.v.m. vervallen van de BPM-vrijstelling) zien wij dat er bedrijfswagens uit dealervoorraad worden ingezet. De klant past zich aan de beschikbaarheid aan. Echter, de voorraad bij dealers krimpt natuurlijk steeds verder. 
Het is merkbaar dat meer bedrijven overstappen van fossiele brandstof naar elektrisch, dit is steeds vaker een eis in aanbestedingen en uiteraard van belang als voertuigen binnen de zero-emissie zones rijden. 
Ook de elektrische (bak) fiets voor in de zero-emissie zones wordt aantrekkelijker. Niet alle bedrijven kunnen hier mee uit de voeten, maar er wordt wel degelijk gekeken naar de mogelijkheid om dit product in te zetten.

 

Welke innovaties zie je op het gebied van bedrijfswagens die de komende jaren een grote impact zullen hebben?

Bjorn 
De fabrikanten ontwikkelen inmiddels ander soort auto’s. Neem als voorbeeld de Renault Kangoo dubbel cabine met opklapbare achterbank, de Opel Vivaro en Renault Master op waterstof, maar ook cargo bikes van diverse merken en Light electric vehicles (LEV’s) waar bijvoorbeeld Picnic meer rijdt. Je ziet nu dat de markt aan het onderzoeken is welke producten aansluiten bij de behoeften die zij hebben, waarbij er op dit moment in 99% van de gevallen nog een diesel bestelwagen rijdt. Wat de toekomst gaat brengen zullen we de komende jaren meemaken. 

Kayleigh
Als gevolg van innovaties is per juli 2024 de GSR-wetgeving bijgewerkt. Een update op de veiligheidssystemen, om het risico op ongevallen door menselijke fouten te verminderen, denk aan dodehoekwaarschuwing, achteruitrijdetectie, verbetert direct zicht voor de bestuurder. 
Steeds meer merken nemen elektrische bedrijfswagens op in hun te bestellen voertuigen. De afgelopen jaren hebben we gezien dat de actieradius steeds verder toeneemt, wat positief is, zo wordt er steeds sneller voor een elektrische bedrijfswagen gekozen. 
Maar ook lichtere materialen zullen ervoor gaan zorgen dat een elektrische bedrijfswagen voor meer bedrijven interessant worden, hierdoor zal het laadvermogen (in kg) toenemen. 

 

Mocht je vragen hebben of tegen uitdagingen aanlopen met betrekking tot bedrijfswagens, neem dan contact op met het team van Arval Pro. 
 

 

Arval Pro
Wil je meer weten over bedrijfswagens van Arval
Lees meer toon minder