Vorig jaar ging de onbelaste reiskostenvergoeding voor het eerst in lange tijd omhoog. Goed nieuws, maar let op dat de hogere vergoeding niet ten koste gaat van je duurzaamheidsdoelstellingen!
Wat verandert er precies?
Sinds 2006 kon je € 0,19 per kilometer onbelast vergoeden, maar die vergoeding was volgens velen al lang niet meer kostendekkend. De afgelopen jaren zijn de brandstofprijzen flink gestegen en ook de politiek zag in dat er iets moest gebeuren. Het plan was om de onbelaste reiskostenvergoeding in kleine stapjes te verhogen. Dat gaat nu sneller dan gepland: vanaf 1 januari 2024 kun je als werkgever € 0,23 per kilometer onbelast aan je medewerkers vergoeden.
Hoe werkt het?
Je mag deze onbelaste vergoeding geven aan al je medewerkers die met eigen vervoer naar hun werk komen. Of ze nu met de auto, de fiets of lopend naar hun werk komen, voor de vergoeding maakt dat niet uit. Je hoeft alleen maar te weten hoeveel kilometers ze hebben afgelegd.
Hoe zorg je ervoor dat je medewerkers toch minder vaak voor de auto kiezen?
Wil je voorkomen dat mensen door de hoge vergoeding eerder naar de auto grijpen en de CO2-uitstoot van je organisatie daarmee verhogen? Denk dan eens aan de mogelijkheid van een mobiliteitsbudget. Je medewerkers kiezen dan zelf per reis het ideale vervoermiddel en houden bovendien geld over als ze groene keuzes maken. Een mooie arbeidsvoorwaarde, waarover jij als werkgever geen belasting hoeft te betalen.