bpm

Belastingen 2023

Mobiliteit 28 Feb 2023 , door
Sonja Dam

Er zijn in 2023 weer een aantal belastingen gewijzigd die invloed hebben op de vervoerkosten van werkgevers en medewerkers. Onderstaand een overzicht.

Fiscale bijtelling

Als het privégebruik van de auto van de zaak meer dan 500 kilometer per jaar bedraagt, wordt 22% van de cataloguswaarde van het voertuig tot het inkomen van de bestuurder/gebruiker gerekend. Er is een korting op dit standaardtarief van 22% voor zuinige auto's: in plaats van 22% wordt een autovoordeelheffing van 16% geheven als de auto geen CO2-uitstoot (emissievrije auto). Het kortingspercentage van 16% geldt alleen voor de eerste € 30 000 van de catalogusprijs. Voor een bedrag boven € 30 000 geldt de reguliere 22%. Deze drempel geldt niet voor waterstofauto's. Als het privégebruik van een bedrijfswagen minder dan 500 kilometer per jaar bedraagt, wordt geen autovoordeel aangerekend. Voertuigen behouden het tarief voor een periode die gelijk is aan de standaard leaseperiode (berekend vanaf het moment dat het voertuig voor het eerst wordt geregistreerd). Het ministerie van Financiën heeft de standaardleaseperiode vastgesteld op 60 maanden.

Particulieren met een BEV krijgen een lager percentage van de catalogusprijs bij hun inkomen opgeteld wanneer zij hun auto van de zaak voor privédoeleinden gebruiken. Voor benzineauto's is dit 22%. Voor BEV's stijgt het van 4% in 2019, naar 16% in 2022 en naar 17% in 2025.

Onbelaste vergoedingen

De onbelaste thuiswerkvergoeding wordt € 2,15 in 2023. Vanaf 1 januari 2023 wordt de onbelaste kilometervergoeding voor reiskosten verhoogd van € 0,19 naar € 0,21 per kilometer. En vanaf 1 januari 2024 wordt deze verhoogd tot € 0,22 per kilometer.

Belasting Personenauto-s en Motorvoertuigen (BPM)

De belasting op personenauto's en motorvoertuigen (bpm), blijft gekoppeld aan de CO2-uitstoot en stijgt verder. Vanaf 2022 stijgt het tarief elk jaar met 2,3% tot 2025. Hoeveel bpm je moet betalen hangt af van de categorie van jouw auto en het bpm-tarief van deze categorie.

Bereken de belasting voor een personenauto als volgt:

  1. Trek van de CO2-uitstoot van de auto de waarde uit de 1e kolom af
  2. Vermenigvuldig de uitkomst met het bedrag uit de 4e kolom
  3. Tel hier het bedrag uit de 3e kolom bij op
Tabel bpm personenauto
CO2-uitstoot vanaf CO2-uitstoot tot Aftrekgetal Vermenigvuldiggetal
0 g/km 82 € 400 € 2
82 g/km 106 € 564 € 68
106 g/km - € 3.250 € 217
148 g/km 165 € 8.454 € 244
165 g/km - € 12.602 € 488

Is de CO2-uitstoot van jouw personenauto met een dieselmotor meer dan 73 g/km? Dan betaal je naast de uitkomst van bovenstaande tabel een dieseltoeslag van € 94,30 per gram CO2-uitstoot boven de 73 g/km.

Tabel bpm PHEV-personenauto
CO2-uitstoot vanaf CO2-uitstoot tot AFTREKGETAL VERMENIGVULDIGGETAL
0 g/km 82 € 400 € 2
82 g/km 106 € 564 € 68
106 g/km - € 3.250 € 217
148 g/km 165 € 8.454 € 244

De berekening is hetzelfde als bij een niet-PHEV personenauto. Als de verbrandingsmotor een dieselmotor is, geldt ook hier de dieseltoeslag. Voor volledig elektrische auto's blijft de vrijstelling van BPM tot 2024 bestaan.

Voor een bestelauto, camper of motorfiets betaal je bpm over de netto catalogusprijs. De netto catalogusprijs is de catalogusprijs minus de btw. De bpm is ook verschuldigd over extra opties; voor een bestelauto, camper of motorfiets betaal je ook bpm over de volgende extra's die in de netto catalogusprijs zijn opgenomen:

  • Extra opties
  • Accessoires
  • Extra kosten voor speciale uitvoeringen

Meer weten? Onze consultants helpen je graag!

Lees meer toon minder